El que embruta també neteja

Mai hem de tirar a l’aigüera l’oli que hem usat per cuinar. És molt contaminant. L’hem de guardar en un recipient. Quan el tenim ple, podem dur-lo a la deixalleria, o bé podem fer sabó casolà.

Perquè l’oli taca, però paradoxalment també neteja (això succeeix una vegada l’hem convertit en una pastilla de sabó, és clar). A continuació us donem la recepta per fer un sabó casolà d’alt poder netejador.

 

Per cada 1.000 g d’oli usat (colat) necessitareu 335 g d’aigua destil·lada o de pluja i 137 g de sosa càustica.

 

Poseu l’aigua en un recipient de plàstic resistent. Afegiu la sosa lentament, remenant amb un pal de fusta. (Feu-ho per aquest ordre, mai al revés: us podríeu esquitxar).

Veureu que la mescla fa reacció i augmenta de temperatura (pot arribar a 80 graus).

Després aboqueu-hi l’oli (prèviament escalfat a uns 60 graus). Tireu l’oli a poc a poc, sense parar de remenar, sempre cap a la mateixa direcció. S’anirà espessint.

Quan la mescla es va refredant, podeu afegir pètals de flors, o polpa d’àloe, o bé gotes d’un oli essencial i fins i tot algun colorant natural… Tot això amb la intenció d’aromatitzar el sabó, al vostre gust.

Aboqueu la pasta en motlles de fusta i deixeu assecar.

Desemmotlleu al cap de 48 hores i deixeu que el sabó “maduri” durant un mes i mig. Així és com el sabó agafa tot el seu poder netejador.

Podreu usar aquest sabó per rentar roba o per netejar la casa. Si convé, el podeu ratllar. Convertit en ratlladures el podreu usar més fàcilment en diferents facetes de la neteja domèstica.

 

Preneu precaucions

Per usar la sosa càustica heu d’adoptar precaucions. Protegiu-vos amb roba de treball que us tapi la pell: mànegues llargues, pantalons llargs, davantal, guants, mascareta i ulleres protectores.

Feu el sabó en un lloc ventilat i protegit amb papers. En barrejar l’aigua i la sosa es produeix emanacions d’un vapor que no heu de respirar. I a vegades es produeixen esquitxos (la sosa pot produir cremades a la pell).

Per fer el sabó no féu servir recipients d’alumini, ferro, estany o zenc, perquè aquests materials reaccionen amb la sosa produint vapors tòxics. Heu d’usar recipients de plàstic o bé d’acer inoxidable.

 

Més informació al nostre llibre: “Cuidem la casa i la família“.

 

Deixa un comentari